Osobní příběh
Michala Koláře

Můj příběh s reklamou začal před pár lety, ve chvíli, kdy jsem odešel z armády a začal spolupracovat se svobodnou Firmou 2.0. a Davidem Kiršem. Věděl jsem, že chci začít dělat věci jinak, jen jsem ještě přesně nevěděl, jakým způsobem a kde vůbec začít.

Ve Firmě 2.0 jsem začal působit na pozici technické podpory, což mi otevřelo dveře do světa podnikání na internetu, kde jsem doposud hledal svůj směr. Z předchozí práce jsem si odnášel odstupné, což mě přivedlo na otázku, jak s těmito penězi naložit. Umořit nějakou půjčku? Nebo investovat? A kam vlastně?

Ve stejnou dobu se ke mně dostaly informace o affiliate programech – formě partnerské spolupráce, kde partner doporučuje produkty někoho jiného a za každé doporučení, ze kterého vzejde objednávka, má provizi.

Myslel jsem si, že jediný způsob, jak je možné touto cestou propagovat, je přes velkou databázi, kterou oslovím mailingem. Popřípadě ještě umístím nějaké reklamní prvky na svůj web. Moje databáze ale čítala méně než stovku kontaktů a návštěvnost na mém tehdejším webu také nijak vysoká nebyla.

Věděl jsem, že chci affilovat, a když něco chci, tak si za tím jdu. Začal jsem zjišťovat, jaké jsou další možnosti propagace, a narazil jsem na placenou reklamu. To bylo přesně to, co jsem potřeboval! Uviděl jsem možnost a chytil se jí.

Začal jsem studovat. Čerpal jsem z dostupných zdrojů na internetu, zaregistroval si první účet v Google Adwords a v nápovědě zkoumal, co vše je nutné pro spuštění první reklamní kampaně. Některé věci mi byly jasné hned, jiné jsem se rozhodl otestovat v praxi.

Ve Firmě právě probíhala kampaň Cesta pravého muže a já se rozhodl své nově nabyté dovednosti otestovat právě na této kampani. Pustil jsem se do příprav a následně nastavil několik prvních ostrých reklamních kampaní. Po pár dnech jsem nasbíral slušné množství prokliků a konverzí do tréninku zdarma. Překvapení se konalo po spuštění placené části této kampaně, kdy mi začaly padat i placené konverze.

Nejdříve jedna, pak druhá. Díky tomu jsem se dostal do zelených čísel a začal vydělávat. Následovala další a další. Nemohl jsem tomu uvěřit – ono to opravdu funguje! Byl to okamžik, který doslova změnil můj dosavadní život! Našel jsem způsob, jak nejen dělat to, co mě baví, ale také díky tomu vydělat zajímavé peníze.

Během několika dalších dnů jsem se doslova nemohl odtrhnout od notebooku, a když už, tak jsem musel být online alespoň na mobilu, abych mohl sledovat, jak mi konverze padají a kolik jich aktuálně mám. Byl to úžasný pocit sklízet plody mé práce díky vhodně zvolené strategii. Kdo již něco podobného zažil, dá mi jistě za pravdu, že tento pocit je jedinečný a mnohé dokáže změnit.

Mou radost z úspěchu podtrhlo zjištění, že jsem se v průběhu kampaně dostal do TOP 10 partnerů. Já tam byl vlastně již od začátku, ale pořadí jsem moc nesledoval – ani ve snu by mě totiž nenapadlo, že bych mohl v seznamu nejlepších partnerů figurovat.

Úspěch jsem náležitě oslavil a největší radost jsem měl z poděkování od Davida Kirše, který mi na našem firemním setkání řekl pár vřelých slov a díků za podporu kampaně.

Bylo mi jasné, že s prvním úspěchem může také přijít první prohra. A ta také přišla – vlastně jich bylo hned několik. Rozhodl jsem se podpořit několik menších kampaní, ale nebyl jsem úspěšný a zaznamenal ztrátu. V hlavě mi začala vyvstávat otázka, zda můj první úspěch nebyl pouze náhoda.

Zakousl jsem se do sebevzdělání ještě více a naučil jsem se, jak reklamu řádně zacílit na vhodné publikum a jak efektivně využít čísla z předchozích kampaní pro optimalizaci klíčových slov. Upravil jsem tak svou strategii a vše ihned použil v další kampani. Zajímalo mě, jak to bude fungovat.

A fungovalo! V následující kampani jsem obsadil 5. místo mezi partnery. Díky tomu jsem se dostal na své první setkání TOP 10 partnerů dané kampaně a za skvělé 5. místo obdržel dárek v podobě iPADu Air. Měl jsem z toho obrovskou radost. Poprvé jsem se potkal s velkými hráči českého infopodnikání. Toto naše setkání v příjemném prostředí nad šálkem kávy či sklenkou vína přineslo nejednu zajímavou myšlenku. Byl to můj start spolupráce s těmito lidmi.

Za sebou jsem již měl výsledky, které hovořily o tom, že placené reklamě rozumím a že zkrátka vím, co dělám. Díky tomu jsem se v následujících měsících dostal i do několika uzavřených affiliate kampaní, které byly určeny pouze pro vybrané partnery. A začal jsem spravovat reklamní kampaně celé Firmy 2.0.

V následující době se mi začali ozývat další a další klienti – jeden chtěl pomoci zefektivnit své stávající reklamní kampaně, další zase postavit celou strategii použití placené reklamy na nový produkt. Nemusel jsem nikomu volat, nikomu psát, nikoho oslovovat. Lidé mi volali sami a z doporučení stávajících klientů se během několika měsíců strhla doslova lavina, která dospěla až do bodu, kdy jsem některé z nabídek musel odmítnout. Den má pouze 24 hodin a bylo zkrátka potřeba se soustředit na to podstatné.

Proto jsem se rozhodl vytvořit i vlastní produkt. Lidé se chtěli naučit základy o reklamě na Facebooku a já jim dal přesně to, co chtěli. Na základě mých zkušeností jak z affiliate kampaní, tak ze správy kampaní pro rozličné klienty jsem připravil vlastní online kurz. V programu klientům ukazuji, jak správně vykročit při použití reklam na Facebooku a jaké jednoduché a funkční strategie použít.

K tomu jsem s kamarádem Dušanem Součkem založil Klub Pánů reklamy na Facebooku, kde se bavíme o efektivních postupech, tipech a novinkách týkajících se reklam na této sociální síti, a v rámci našeho klubu pořádáme i živé workshopy, kde není jen teorie, ale hlavně praxe ve formě praktických ukázek.

Do budoucna plánujeme rozšířit náš tým o další stejně naladěné lidi, kteří vidí v reklamě na Facebooku velký potenciál jako my, a to z důvodu jak outsourcování některých činností, tak také uspokojení neustále se rozšiřující poptávky o služby týkající se správy reklam na Facebooku.

V současné době nemám den, kdy bych neděkoval za to, co mám. Dnešní doba nám totiž úžasným způsobem otevírá naše možnosti. Pomocí chytrých online nástrojů a funkčních strategií můžeme napákovat naše podnikání tak, jak se nám dříve ani nesnilo. Stačí jít do akce a vydržet – výsledky přijdou!

Michal Kolář