Miřte přesně tam, kde jsou Vaši zákazníci

Mít takovou reklamu, která se zobrazí přesně těm lidem, kteří ve finále nakupí, tak to je sen každého marketéra. K tomuto snu se snažíme různými metodami přiblížit, někdy s úspěchem a reklama se nám vyplácí, jindy s nezdarem a úspěšní jednoduše nejsme. Podíváme se trochu více jak je to s reklamou na Facebooku.

Když se řekne reklama na Facebooku, tak máme na mysli především dvě podoby této reklamy a to reklamní příspěvky na timeline a reklamu v postraním sloupci. Obecně lze říci, že lépe fungují příspěvky na timeline, neboť u reklamy v bočním sloupci již zaznamenáváme tzv. reklamní slepotu a reklamy jsou v tomto zobrazení mnohdy o řád níže co se výkonu týče.

Reklamní příspěvek vypadá například takto:

Snímek obrazovky 2015-02-05 v 15.38.21

 

a reklama ve sloupci zase takto.

Snímek obrazovky 2015-02-05 v 15.59.37

 

Reklamu na Facebooku v podstatě ovlivňují tři věci:

  1. Produkt – to co propagujeme – jde o něco unikátního, co lidé neseženou nikde jinde než u Vás? Musíte mít na mysli, že reklama na Facebooku není stejná jako reklama na Googlu, kde se reklama zobrazuje na základě klíčových slov, které lidé sami zadají a tím je více relevantní. Na Facebook se lidé chodí především bavit a jejich záměrem není přímo nakupovat. Musíte to vzít v potaz a dle tohoto k reklamám přistupovat.
  2. CTR (click through rate), česky míra proklikovosti – u reklam záleží jak vysoká je tato míra prokliku, respektive kolik lidí z těch co reklamu vidí ji prokliknou a dostnou se tak na Váš web, stanou se fanouškem stránky, či provedou jinou akci, nakterou reklama směřuje. Zde pracujete především s kreativou reklamy (obrázky a barvy) a textem, který by měl klienta zaujmout a vyzvat k akci.
  3. Cílení – jak jsem zmiňoval na začátku zobrazení reklam potencionálním zákazníkům, kde  určujeme komu se naše reklama zobrazí.

Právě na cílení reklam na relevantní publikum se podíváme dále.

Možnosti cílení na Facebooku jsou následující:

  • Lokace – cílíme na uživatele v dané zemi, státě, kraji a městě či podle PSČ. Navíc je možné určit okruh okolo například města a zahrnout tak uživatele i do dané vzálenosti.Snímek obrazovky 2015-02-05 v 16.03.52U tohoto cílení Facebook vychází z informací z více zdrojů a to jak z míst pobytu ve vlastních profilech, tak také IP adresy a datech z mobilních zařízení – pokud mají zapnuty služby na zjištění polohy.
  • Demografie – vybíráme z věku, pohlaví, používáného jazyka, ale také i z segmentů jako rodinný vztah, vzdělání, zaměstnání nebo životní události.Snímek obrazovky 2015-02-05 v 16.04.24
  • Zájmy – oslovení na základě zájmů uživatelů. Pokud chceme ku příkladu oslovit uživatele, kteří chodí do posilovny, tak můžeme zadat přímo konkrétní výrazy.Snímek obrazovky 2015-02-05 v 16.05.07
    V případě, že takto vybereme více zájmů, tak se dané skupiny uživatelů sčítají.
  • Chování – oslovení uživatelů na základě jejich aktivit online, zařízení které využívají, či podle nákupní aktivity online a cestování.Snímek obrazovky 2015-02-05 v 16.06.26
  • Spojení – cílení na uživatele, kteří jsou s Vámi ve spojení – líbí se jim Vaše stránka, reagují na Vaše události, či využívají Vaši aplikaci. Můžete zde dokonce zacílit i na přátele lidí, kteří jsou s Vámi takto spojeni. Tyto uživatele daná reklama více zaujme, neboť reklama bude přímo zobrazovat interakci jejich přátel.Snímek obrazovky 2015-02-05 v 16.06.54

Funkční strategie

Směrem k tomuto cílení jsem před nedávnem viděl zajímavou techniku, kterou jsem vyzkoušel v praxi a trochu posunul dále. Jde o techniku „Dej palec pokud souhlasíš“ od Václava Krajňáka.

V podstatě jde o sběr fanoušků pomocí relevantní reklamy kde využíváme obecné cílení.
Reklama pak vypadá takto:

Snímek obrazovky 2015-02-05 v 16.15.37

Čím relevantnější je citát s obrázkem a celkovým zaměřením dané facebookové stránky, tím lépe.

Získal jsem tak za 16 dní 1 000 fanoušků, ke se cena jednoho takto přivedeného fanouška pohybovala okolo 2,86 Kč.

Snímek obrazovky 2015-02-05 v 16.17.29

Šel jsem ještě dále a na tyto mé fanoušky zacílil reklamu na můj eBook 6 tipů ke Strategii k radosti a zde je srovnání klasické reklamy s reklamou zacílenou na mé fanoušky, které jsem získal díky metodě Dej palec pokud souhlasíš.:

Snímek obrazovky 2015-02-10 v 20.58.55
Původní reklama s cílením bez závislosti na návštěvníky mé Facebookové stránky.

Snímek obrazovky 2015-02-10 v 20.59.17

 

Reklama zaměřená pouze na Facebookové fanoušky.

Míra prokliku u cílení pouze na mé fanoušky byla dvojnásobná a následná konverze v podobě zadání emailu byla také lepší a to o celých 47 % – nárust z 26,8% na  39,4%

Navíc cílit takto na fanoušky mé facebookové stránky mohu opakovaně. Dále se mi otevírají možnosti cílení na přátele mých fanoušků a na uživatele s podobnými zájmy jako mají mí fanoušci.

Nejlepší možnost cílení

Facebook umožňuje ještě jednu možnost cílení a právě tu využívám ze všech nejraději. Je to cílení na okruhy uživatelů, kde si můžete vytvořit různé okruhy dle obecného cílení, nebo použít vlastní data která máte k dispozici.

Více informací o metodách použití vlastních okruhů uživatelů získáte po vyplnění formuláře níže:



Líbí se Vám tento článek? Dejte mu like, nebo ho přímo nasdílejte i pro své přátele.
V případě jakýchkoli dotazů využijte komentáře níže, nebo můj mail: michal@kolami.cz

Michal Kolář
SPECIALISTA na placenou reklamu na Facebooku, TOP affiliate partner online kampaní v CZ a autor portálu Kolami.cz
Komentáře
  1. Dušan Souček napsal:

    Ahoj Michale, perfektní článek. Reklama na facebooku je mocná zbraň. Já tedy nevyužívám moc „fanoušků“ ale rovnou cílím správné sdělení na správné publikum. Fanoušci jsou tak „vedlejší“ efekt. Ale také jsem přemýšlel, že udělám reklamu na sběr fanoušků a pak na fanoušky další reklamu. Díky za inspiraci.

  2. pavlina napsal:

    Ahoj
    Díky za zajímavý článek. Pracuji ve financích. Rada bych si zalozila facebook v tomto směru. Cílit bych potřebovala na svoje klienty. Ale mam na ne pouze emaily, tyto ale nemam uloženy v mobilu ani v emailovem adresari ani je nemam v přátelích na osobnim profilu. Je na to nejaka rada?
    Děkuji a Vesele Velikonoce
    Pavlína

Komentáře nejsou povoleny.